Πέμπτη, 25 Ιουνίου 2009

γιατί οι μαθητές δε διαλέγουν «ιστορία»;

Ανακοινώθηκαν από το Υπεπθ τα στατιστικά των φετινών γενικών εξετάσεων (2009).

Ας δούμε το μάθημα της Ιστορίας γενικής παιδείας και παράλληλα τα υπόλοιπα τρία μαθήματα γενικής παιδείας από τα οποία οι μαθητές πρέπει να επιλέξουν ένα, για να εξεταστούν στις πανελλαδικές.

(μέχρι και το 2005-06 οι μαθητές εξετάζονταν σε 9 μαθήματα στα οποία περιλαμβάνονταν και τα τέσσερα μαθήματα που παραθέτουμε. Από το 2006-07 εξετάζονται συνολικά σε 6 μαθήματα, οι μαθητές διαλέγουν ένα από τα τέσσερα που παραθέτουμε. Από το 2007-08 στο μάθημα της Ιστορίας έχουμε το νέο βιβλίο).


πίνακας 1: η βαθμολόγηση των γραπτών σε δύο κατηγορίες, 0-9,9 και 10-20, από το 2006 ως και φέτος

Σε σχέση με τη βαθμολόγηση το μάθημα της ιστορίας αποδεικνύεται πάθημα. Παρατηρούμε μια ολοένα αυξανόμενη βαθμολόγηση κάτω από το 10 σε αντίθεση ακριβώς με τα μαθηματικά, αλλά και τη φυσική.

πίνακας 2: η προσέλευση (πόσοι μαθητές επέλεξαν κάθε μάθημα) σε κάθε μάθημα από τη χρονιά που επιλέγουν ένα από τα τέσσερα

πίνακας 3: για κάθε ένα από τα μαθήματα η προσέλευση (πόσοι μαθητές επέλεξαν κάθε μάθημα) οι αναβαθμολογήσεις και η βαθμολογία σε δύο κατηγορίες (0-9,9 και 10-20).
Η «υποβάθμιση»/ απαξίωση του μαθήματος της Ιστορίας έχει τρεις κύριες αιτίες:
1. Το μάθημα στερεί τη δυνατότητα από τους μαθητές να επιλέξουν άλλα επιστημονικά πεδία. Όσοι μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης το επιλέγουν εγκλωβίζονται μόνο στο 1ο επιστημονικό πεδίο. Οι μαθητές των άλλων κατευθύνσεων, προφανώς δεν έχουν κανένα λόγο να επιλέξουν σχολές του 1ου πεδίου (διαφορετικά θα στρέφονταν στη θεωρητική κατεύθυνση)
2. Ο όγκος της εξεταστέας ύλης (που είναι πολύ μεγαλύτερος από όσο στα άλλα μαθήματα) και η ποιότητα του σχολικού εγχειριδίου.
3. Το είδος και η δυσκολία των θεμάτων στις Γενικές Εξετάσεις και η αβεβαιότητα για τη «σωστή» απάντηση.

Γιατί;

Τα Μαθηματικά είναι η γλώσσα των θετικών επιστημών και των εφαρμογών που αυτές έχουν.
Η Φυσική είναι η επιστήμη που «πριμοδοτήθηκε» για μισό αιώνα, ως τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και μας έδωσε πλήθος εφαρμογές.
Η Βιολογία πήρε τη θέση της Φυσικής.
Η Ιστορία; Σε τι χρειάζεται να συζητάμε θέματα όπως σε αυτό εδώ το μπλογκ; Πόσο εξαργυρώνεται η Ιστορία στην αγορά;
Βέβαια, η γνώση της Ιστορίας είναι σημαντικός παράγοντας διαμόρφωσης της συνείδησης. Όπως και η άγνοια...


Βασίλης Συμεωνίδης

9 σχόλια:

ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk) είπε...

Προφανώς και η γνώση της ιστορίας έχει πολύ μεγάλη σημασία στη γενική παιδεία ενός ανθρώπου αλλά δυστυχώς δεν προσφέρει πολλά στην αγορά εργασίας.

as eon είπε...

Γεια σου ΙωάννηΚ

Δεν προσφέρει στην αγορά εργασίας και μπορεί να γίνει «επικίνδυνη» διδάσκοντας την αναγκαιότητας της μνήμης

ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk) είπε...

Όχι έτσι όπως διδάσκεται στα σχολεία :(

Αν ήταν πραγματική ιστορία ίσως αλλά ατέτοια ιστορία δεν διδάσκεται σε κανένα σχολείο.

Απόστολος Μακρίδης είπε...

αγαπητοί μου φίλοι. η εξήγηση μία είναι: ζούμε στην χώρα όπου οι γονείς πιέζουν ασφυκτικά τα παιδιά να επιλέξουν κάποιο κερδοφόρο επάγγελμα. Τι λέμε τώρα;

Κύπρος: τελευταία χώρα της ευρώπης στον πολιτισμό, σύμφωνα με περσινή έρευνα που δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο και στον Πολίτη.

Γι' αυτούς τους λόγους οι μαθητές επιλέγουν δαχτυλογραφία στην γ΄ λυκείου, κι όχι ιστορία...

ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk) είπε...

@Απόστολος Μακρίδης
αγαπητοί μου φίλοι. η εξήγηση μία είναι: ζούμε στην χώρα όπου οι γονείς πιέζουν ασφυκτικά τα παιδιά να επιλέξουν κάποιο κερδοφόρο επάγγελμα.
Δεν μπορώ να "κατηγορήσω" κάποιο γονιό που θέλει τα παιδιά του να σπουδάσουν κάτι που θα τους προσφέρει καλυτερες συνθήκες διαβίωσης στο μέλλον.

as eon είπε...

Οι αντιφάσεις στα πλαίσια του ίδιου του εκπαιδευτικού συστήματος είναι πολλές, το ίδιο και συγκεκριμένα στα πλαίσια της σχολικής ιστορίας και της διδασκαλίας της.

Το ίδιο, από ότι φαίνεται ισχύει και στην Κύπρο.

Σχετικά με την Ιστορία το ζήτημα είναι, (χωρίς να ισχυρίζομαι ότι ισχύει απόλυτος ντετερμινισμός) ότι, αν στο παρελθόν μπορούμε να αναγνωρίσουμε τις αιτίες του παρόντος, τότε με τον ίδιο μηχανισμό κριτικής σκέψης, θα μπορούσαμε να υποθέσουμε για το μέλλον τα αποτελέσματα που θα έχουν την αιτία τους στο παρόν.
Αυτό νομίζω συνιστά την ουσία της ιστορίας, δηλαδή ο κριτικός συσχετισμός των ανθρωπίνων πράξεων μέσα στο χώρο και το χρόνο.

Η απαξίωση της ιστορίας στα πλαίσια της εκπαίδευσης αποκλείει τη συζήτηση για το παρελθόν. (Ή μήπως αφήνει περισσότερο περιθώριο για πιο ελεύθερη διδακτική προσέγγιση;)


Βασίλης Σ.

Απόστολος Μακρίδης είπε...

φίλε Ιωάννη Κ,
με αυτή την λογική όμως η προσωπική βούληση του 18χρονού πάει περίπατο, ή μήπως κάνω λάθος;

ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk) είπε...

Κάνεις λάθος γιατί η προσωική βούληση ενός ανθρώπου δεν δημιουργείται μόνο από το σχολείο.

ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk) είπε...

προσωική = προσωπική προφανώς, γραφω από φορητό και δεν έχω συνηθίσει το keyboard.